«Հիսուս Քրիստոսի Վերջին Օրերի Սրբերի Եկեղեցու ամենավաղ օրերից սկսած՝ անդամներն առնչվել են հիվանդությունների և համավարակների հետ», - ասաց պատմաբան Ռիչարդ Է. Թրլի Կրտսերը:
Եկեղեցու պատմաբանի նախկին օգնականը և Եկեղեցու հասարակայնության հետ կապերի բաժնի գործադիր տնօրենն ասաց, որ վաղ շրջանի Վերջին Օրերի Սրբերը արել են հնարավոր ամեն ինչ հիվանդությունը կանխելու կամ բուժելու համար:
«COVID-19 հիվանդության մասին, ի թիվս այլ բաների, մենք սովորում ենք նաև, որ կան մի քանի պարզ քայլեր, որոնք կարելի է կատարել, և ես շատ հետաքրքիր եմ համարում Եկեղեցու վաղ շրջանի ղեկավարների օրինակները, ովքեր զոհաբերում էին իրենց հարմարավետությունը, իսկ որոշ դեպքերում նաև սեփական առողջությունը՝ ուրիշներին օգնելու համար», - ասաց նա:
Քանի որ COVID-19-ի դեպքերը սկսեցին ավելանալ ամբողջ աշխարհում, և Առաջին Նախագահությունը անդամներին հորդորեց օգտագործել դիմակներ ու պատվաստվել, Թրլին հարցազրույց տվեց եկեղեցու նորություններին և պատմեց անցյալի դասերի մասին: «Պատմությունը, ինչպես բոլոր առարկաները, շատ փոքր արժեք ունի, եթե այն չի օգտագործվում որևէ լավ բանի համար», - ասաց նա:
Նա կիսվեց ակնարկով, թե Եկեղեցու վաղ շրջանի և ժամանակակից ղեկավարներն ինչպես են արձագանքել անցյալի համավարակներին.
- «1811-1814 թվականների Ջոզեֆ Սմիթ Ավագի և Լյուսի Մակ Սմիթի ընտանիքը բախվեց տիֆի խոշոր բռնկման հետ, որն ազդեց Կոնեկտիկուտ գետի հովտի համայնքի վրա, որտեղ նրանք ապրում էին», - ասաց Թրլին: «Սմիթի բոլոր յոթ երեխաները վարակվեցին տիֆով», - ասաց նա: «Ջոզեֆ Կրտսերը հատկապես ծանր տարավ տիֆը, որն ավարտվեց ոտքերի հիվանդությամբ, ինչը մենք այսօր անվանում ենք օստեոմիելիտ: Նրա ծնողներն ամեն ինչ արեցին իրենց երեխաներին փրկելու համար»: Ջոզեֆը փորձնական վիրահատության ենթարկվեց, որը փրկեց նրա ոտքն ու կյանքը:
- 1832 թ. մարտին, երբ Ջոզեֆ և Էմմա Սմիթների որդեգրած երկվորյակները հիվանդացան կարմրուկով, Ջոզեֆն ու Էմման անում էին հնարավոր ամեն ինչ՝ կարմրուկով հիվանդ երկվորյակների մասին հոգալու համար, «երբ ամբոխը ներխուժեց տուն, քարշ տվեց Ջոզեֆին և հանեց նրա հագուստը, դաժան ծեծի ենթարկեց, ապա ծածկեց կուպրով ու փետուրներով»: Մի քանի օր անց նրանց երկվորյակ որդին մահացավ կարմրուկի բարդություններից, որը, հավանաբար, սրվեց այդ հարձակման պատճառած լարվածության հետևանքով:
- 1820-ականների վերջերին խոլերայի համավարակը ընդգրկեց ամբողջ աշխարհը: Եկեղեցու թերթի՝ «Երեկոյան և առավոտյան աստղ»-ի առաջին համարը զգալի տարածք էր հատկացրել համավարակին: «Եկեղեցու տպագրիչ Ուիլյամ Ֆելփսը հայտարարեց. «Եթե ժանտախտը երբևէ քայլեր խավարի միջով և կործանումն ավարտվեր կեսօրին, ապա հիմա այդ ժամանակն է»: Հետագա համարում նա հայտարարեց. «Ջրհեղեղից ի վեր, եթե ճիշտ մտածենք, Տերը միանգամից նույն ժանտախտը կամ կործանումը չի ուղարկել ամբողջ երկիրի վրա, բայց խոլերան հանդիսավոր նշան է տալիս կասկածող աշխարհին, որ այդպես կանի»: Թրլին ասաց, որ հիվանդությունը տասնամյակներ շարունակ կշարունակի կործանել Եկեղեցու անդամներին: Իսրայելի ճամբարում, որը նաև կոչվում էր Սիոնի ճամբար, Ջոզեֆ Սմիթը և մյուսները տուժեցին հիվանդությունից, և Սիոնի ճամբարի 13 մասնակիցներ մահացան:
- 1839 թ.-ին, երբ Ջոզեֆ Սմիթը և Վերջին Օրերի Սրբերը բնակություն հաստատեցին Նավուում, նրանք հիվանդացան մալարիայով. հիվանդություն, որը Հիվանդությունների վերահսկման և կանխարգելման կենտրոններն անվանեցին «հանրային առողջության ամենածանր խնդիրներից մեկն աշխարհում»: Թրլին ասաց, որ Ջոզեֆը և նրա կինը ՝ Էմման, իրենց գերանաշեն տունը հիվանդանոց էին դարձրել հիվանդների համար՝ վտանգելով իրենց առողջությունը:
- 1840-ականների վերջում և 1850-ականներին մեծ մասը խոլերան ազդեց Եկեղեցու անդամների և հատկապես այն ընկերությունների վրա, որոնք մեկնում էին Սոլթ Լեյքի հովիտ՝ միանալու Վերջին Օրերի Սրբերին: Համավարակի բռնկումները նվազեցնելու կամ կանխելու համար Եկեղեցու նախագահ Բրիգամ Յանգը նամակ գրեց «ներգաղթը վերահսկող առաջնորդին և հանձնարարեց նրան ընկերությունները Նոր Օռլեանից հեռացնել դեպի արևելյան նավահանգիստներ, կամ թույլ տալ նրանց ճամփորդել տարվա այն եղանակներին, երբ խոլերան տարածված չէր», - ասաց Թրլին:
- 1918 և 1919 թվականների գրիպի համավարակի ժամանակ Եկեղեցին քայլեր ձեռնարկեց՝ կանխելու հիվանդության տարածումը, ներառյալ՝ ժողովների չեղարկումը կամ փոփոխումը: Առաջին Նախագահությունը հանձնարարեց ընտանիքներին հնարավորության դեպքում հոգ տանել իրենց մասին՝ ազատելով Կարմիր Խաչի աշխատակիցներին՝ ուրիշներին օգնելու համար: «1912 թ. սկզբից Եկեղեցու ղեկավարները փոխեցին հաղորդությունը ընդհանուր բաժակից ընդունելու ձևը, որը ավանդույթ էր Եկեղեցու կազմավորումից ի վեր, և անցան հաղորդության առանձին բաժակների օգտագործմանը: Գրիպի համավարակը արագացրեց այդ անցումը», - ասաց Թրլին:
- Պոլիոմիելիտը 20-րդ դարի կեսերին ազդեց շատերի վրա, ներառյալ Բոյդ Ք. Փաքերի, որը հետագայում դարձավ Տասներկու Առաքյալների Քվորումի նախագահը: Նա ողջ կյանքում կրեց այդ հիվանդության հետևանքները: 1956 թվականին Առաջին Նախագահությունը նամակ ուղարկեց՝ խրախուսելով միսիոներների պատվաստումը: Վերջին պարբերությունում նախագահ Դեյվիդ Օ. Մակքեյը, նախագահ Սթիվեն Լ. Ռիչարդսը և նախագահ Ջ. Ռուբեն Քլարկը գրել են. «Վերջին տարիներին մենք միսիաներում ունեցել ենք պոլիոմիելիտի մի շարք ողբերգական դեպքեր և վստահ ենք, որ միսիոներներն ու նրանց ծնողները իմաստություն կդրսևորեն՝ ձեռնարկելով ամեն նախազգուշական միջոց՝ այս տեսակի ողբերգություններից խուսափելու համար»:
- 1976 թ.-ին, երբ խոզի գրիպը տարածվում էր աշխարհում, Առաջին Նախագահությունը հրապարակեց մեկ այլ հրահանգ՝ խրախուսելով Եկեղեցու անդամներին ուշադրությամբ դիտարկել պատվաստման հնարավոր օգուտներն ու ռիսկերը: Վերջին պարբերությունում նրանք գրել են. «Պատվաստման այս նախաձեռնության համապարփակ բնույթի և դրա հետ կապված մեծ ծախսերի պատճառով տեղական տարածքներում փնտրվում են կամավորներ՝ պատվաստման իրականացմանն աջակցելու համար: Եկեղեցու այն անդամներին, ովքեր տեխնիկապես որակավորված են և հակված են օգնելու, խրախուսում ենք մատուցել այն համայնքային ծառայությունները, որոնք կարող են օգնել գրիպի դեմ պատվաստման այս արշավին»:
- 1978 թ.-ին հրապարակված հրահանգում Առաջին Նախագահությունը մտահոգություն հայտնեց, որ ծնողները երեխաներին չեն պատվաստում մանկական հիվանդությունների դեմ: Առաջին Նախագահությունը գրել է. «Հաղորդումները, որ աճող թվով երեխաներ չեն պատվաստվում մանկական կանխարգելվող հիվանդությունների դեմ, խիստ մտահոգիչ են մեզ համար: … Մենք կոչ ենք անում Հիսուս Քրիստոսի Վերջին Օրերի Սրբերի Եկեղեցու անդամներին պաշտպանել իրենց երեխաներին պատվաստման միջոցով»:
Եզրափակելով՝ Թրլին ասաց. «Պատմությունը, ինչպես բոլոր առարկաները, շատ փոքր արժեք ունի, եթե այն չի օգտագործվում որևէ լավ բանի համար, և ժամանակի ընթացքում համավարակների պատմության վերաբերյալ իմ կատարած հետազոտությունն ինձ համոզում է, որ դրանից ստացվող միակ օգուտը պատմությունից դասեր քաղելն է»: